Direktlänk till inlägg 13 september 2009

Hon förvandlades till en galoppör!

Av Therese Olsson - 13 september 2009 21:36

kadar2   Helgen bara rusar iväg och jag hinner göra typ allt och ingenting!

Jag planerna så mycket inför helgen men hinner knappt göra hälften!

Som vanligt för mycket att göra....Skrattande

Steg upp vid 9 igår och satte fart och pulade lite inne sen körde jag iväg till Lasse bildoktor han skulle sätta dit något fjäder han glömde i fredags är jag var där.

Sen ringde Hebbe, så vad det bara att trycka gasen i botten!!!

Kom hem till mamma och pappa och satte mej faktiskt och åt frukost.. Äter aldrig frukost hemma annars för att jag inte kan äta så tidigt och innan jag kan sätta mej och äta så har jag redan börjat göra något annat så då får det vara, vad nöjd chefen skulle blivit om han fick reda på att jag ätit frukost.

På jobbet äter jag bara lite frukost mest för att barnen inte ska få samma ovana som jag!

Sen gick mamma sebbe och jag bort till stallet och städade lite och bytte alla trasiga knäppe på täckerna.

Fan insåg att jag hade så himla mycket grejer eller inte bara jag, mamma ockås! Men får nog erkänna att jag har mest.. Man kan tror jag åäger ett helt kompani hästarGlad.

Sen stack mamma och jag ut och red medans lilleman sov och vi red en liten runda mesta för att inte göra dom trötta till dagens lektion!

Mamma och Zara hade nog tagit några uppiggande piller för dom låg alltid typ 1km före oss.. fråga mej inte varför dom hade så bråttom, mamma sa bara att det är kul att rida fort!

Galningar!!

Roxette och jag red och kollade på naturen och bara njöt av att hon var så mjuk och bjöd ärlingt frammåt!

Sen bar det av till jobbet. Hade hört att det var något som kallas för cruzing dag i kna.. jag som hatar bilar hade inte en aning om var det var förrän jag hörde att vi skulle ha något rocka billy band på piraten vilket betyder- raggare och skit dålig musik!

Kvällen har aldrig varit så seg som igår ville bara hem!

Till slut kom Linda Bengtzing och jag blev överlycklig och skulle visa min uppskatting och plinga in dicksklockan och hoppsan, där stod Petra och drack ur sin flaska som jag slog upp i munnen på henne.. Förlåt Petra!!Oskyldig

---

Idag var det då äntigen dags för lektion igen!

Vi hade en väldigt possetiv instänning men jag skulle inte träna förrän 18,15 så jag hann göra massor med annat först.

Jag smörjde alla mina läder säker med Keffires olja och den skummade som tusan men gott  luktade den, och är inte lika fet och flåtig som dom andra så fick stå ut med det. Sen puttsade jag Tekklas galler.. Phuuu vad jobbigt det var!

Sen ska borstas med stål borste sen sandpapper sen sopa av det sen rostskyddsmåla sen måla det i silver som Roxette och Zaras galler.. Blir nog bra när det blir klartTungan ute.

Mötte mamma precis när jag skulle rida iväg med Zara, hon berättade att när hon red till lektionen hade hon mött en skit stor älg.. Andra gången hon gör det nu på en vecka!

Zara hade blivit lite halv tokig, inte så konstigt kanske om man möter en sån, vem fan hade inte kutat iväg!

Därför red jag stor vägen, vilket inte hade spelat så stor roll nu i efterhand för Elin red lektionen eftre mamma och hon hade ockås tagit stora vägen hem och träffat på en bauta älg...

Jag tacka allt och alla som rörde sig på Torhamns vägen så min häst slapp se en älg!

Hon är ju totalt livrädd för dom, och just nu känns det som hela byn är full av älgar så det är väl bara att hålla i sig när man ska ut i skogen.. Vilket jag ska fyra dagar denna veckan!!!Skrikandes

Men vi stötte iaf inte på någon varken dit eller hemSkrattande

Angelika undrade vad jag ville träna- övergångar blev svaret.

Allt gick faktiskt helt perfekt om det nu kan göra det...

Vi har ju börjat med den nya taktiken att jag skritta bort trava två varv i varje varv sen kör vi igång med träningen, det funlar skit bra!

Vi travade runt lite och sen skulle vi träna lite skänkelvikningar.. Skänkelvikningarna mot höger var utsökta som Angelika sa.. vänster va lite svårare.. hon ville gärna tvära lite för mycket!

Travade ganska mycket på fyrkanten och gjorde mycket tempoväxlingar och sen skrittade vi en liten stund sen la jag upp mina stigbyglar...

Nu skule jag få Natalja träning- att rida ett helt pass utan sigläder!

Roxette som har tyckt det var lite otäckt när jag sitter på henne hade inget emot det idag och det va super kul!Skrattande

Skulle göra en ponny fattning och det är typ läget under kontroll  men inte samla ihop henne så mycket som vi brukar utan bara gunga med och fy tusan vad det gick!

Hon bara flög fram och puttade up mej några gånger ur sadlen men jga hittade balansen ganska så fort igen..

Angelika sköna kommetar- herregud vilken galopp som han! Helt underbar hon är so  en hingst.. kan man få bättre kritik??! NEEEEJ!!!

Det gick ganska så fort men hon hittade en bra form så blev lite tung men det fick jag stå ut med när hon bjöd så ärligt frammåt!

Allt handla om hur jag ska veta hur jag kan samla ihop galoppen sen när jag rider "normal" galopp utan att hon samlar sig för mycket!

Hon bara flög fram och jag bara gungade med i den enorma galoppen och allt känndes jätte bra!


Hoppas att vi kan pröva på det nästa vecka igen och att vi även kan se hur fina galopp steg hon tar fast jag har stigbyglar!Skrattande.

Vi körde nästan en halvtimme utan och nu känner jag att det gör ont i ryggen på mej för att jag suttit så mycket på henne, men idag är nog första gågen jag känner jag kan stå ut med det!


Hon har verkligen hittat tillbaka nu (hoppas jag)!

När vi kom hem fick hon stå lite med BoT ryggvärmare sen fick hon ett täcke på sig och ut till hagen till dom andra sötnosarna!

Då är frågan om man vågar ut i skogen imorgon..?


 
 
Natalja

Natalja

13 september 2009 23:51

Dagens tips: Lokal dressyr Torestorp 20 sep LB:1, LB:2 och LA:4. Jag och Latin ska dit : ) Sista anmälningsdag i morgon.

http://latin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tessan

14 september 2009 06:08

Tack för tipset, men känner att det är för nära inpå!
Vad gör du nästa söndag???
Tänkte om du ville följa med ridfröken och se vad du tycker!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Olsson - 14 februari 2011 21:08

Finner inga ord för denna helg.. Jag skickar en stor tacke och kram till man och hennes två barn! Även en bamse kram till min älskade tränare A som var på plats när allt hände och fick se sin bästa vän i ett skick som ingen vill mötas av..   ...

Av Therese Olsson - 22 november 2010 22:10

Kom bara på nu att nu är det över ett år sedan.. 11:e november förra året gick Roxette omkull och sedan dess har man befunnit sig i en bubbla av hopp lycka och tårar! Alla mål alla träningar alla tävlingar framför allt hoppet att hon skulle bli f...

Av Therese Olsson - 23 september 2010 21:35

Grattis Tekkla på din namnsdag... Hennes andra namnsdag och den firade vi så klart..;)   Pappa var först, sen tränaren och sen massor med andra! Tjejen i affären tyckte mest jag var knäpp nr jag sa att jag skulle fira Tekkla för hon hade namnsd...

Av Therese Olsson - 5 september 2010 20:18

Ja det är full rulle kanelbulle i mitt liv just nu.. Händer saker konstant och inte nog med det jag tänker absolut för mycket. Där av jag inte hunnit med detta med bloggen. Men funderar på att starta en ny blogg och att den är lite mer seriös och f...

Av Therese Olsson - 21 juni 2010 21:22


Måste först och främs säga att idag fyller Roxette 19år! För precis en månad sen fyllde Tekkla 2år.. Varit på kalas idag, mycket trevligt! --- Vill passa be alla läsare om förlåtelse för min JÄTTE dåliga uppdatering, men hände lite för mycket...

Ovido - Quiz & Flashcards